Sex nya planeter upptäckta

Rymden

Teleskopet Cheops har upptäckt sex planeter 200 ljusår bort. Foto. Pixabay.

Planeterna är 200 ljusår bort i Vintergatan. De rör sig i takt med varandra på ett lite ovanligt sätt.

Rymdteleskopet Cheops sköts upp i rymden för ett år sedan för att söka efter exoplaneter. En exoplanet är en planet som ligger utanför vårt solsystem.

Cheops tar bilder i mycket hög upplösning. Nu har den hittat sex planeter runt en stjärna som heter TOI-178. Stjärnan ligger 200 ljusår bort.

Forskarna blev förvånade av upptäckten. De trodde att det fanns två planeter vid stjärnan och inte sex. Dessutom rör sig fem av planeterna i takt med varandra.

– När en planet går ett varv, går nästa två varv och den tredje tre varv, och så vidare. De är länkade till varandra. Och det här kan ju inte vara någon slump. Det måste hänga samman med hur de har bildats en gång, säger Alexis Brandeker till SVT. Han arbetar vid Stockholms universitet och är en av fem svenska forskare som gjort studien.

Forskarna tror att planeterna har bildats längre ut från stjärnan och sedan rört sig in mot stjärnan, som en sammanlänkad kedja. Planeten som ligger längst från stjärnan har en omloppstid på 20 dygn – det går alltså 20 dygn innan det är nytt år. Merkurius, den minsta planeten i vårt solsystem har 88 dygn på ett år. Jordens omloppstid är 365 dagar.